FAQ TIL HJEMMESIDE
Få svar på ofte stillede spørgsmål om hjemmesider
Hvis du står over for at oprette en ny hjemmeside, kan der være mange spørgsmål, som trænger sig på. Især hvis du ikke har erfaring med hjemmesider.
Hvad skal du tænke over, når du vælger webhotel? Hvad er plugins, og har du brug for dem? Og hvad med opdateringer? Disse spørgsmål og flere kan du finde svar på i VITALkommunikations FAQ til hjemmesider.
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så send en mail eller ring på 22 72 72 09.
Siden vil løbende blive udbygget med flere spørgsmål og svar.
Ofte stillede spørgsmål
Kan jeg ikke undvære en hjemmeside og nøjes med sociale medier?
Der er markedsføringsfolk, der mener, at du ikke behøver at have en hjemmeside – du kan jo markedsføre dig på de sociale medier.
Vælger du hjemmesiden fra, så ejer du ikke længere din egen forretning. Du underlægger dig mediernes love og regler, og du kan risikere pludselig at få lukket din profil. Og så er fundamentet for din forretning væk; du står tilbage med – ingenting. De, der har prøvet det, ved også, hvor svært det kan være af få åbnet en profil igen. Det lykkes ikke altid, og så må du starte forfra.
Men din hjemmeside, den ejer du selv – her bestemmer du. Betragt det som at have en fysisk butik, hvor du kan invitere potentielle kunder ind i din forretning og vise dem, hvad du kan hjælpe dem med.
Hvordan vælger jeg webhotel?
Det kan være svært at vælge webhotel og mange webhoteller markedsfører sig ofte med meget fordelagtige introtilbud, som kan være fristende at sige ja til. Nedenfor er nogle spørgsmål, du kan stille om et webhotel for at afklare, om det er det rigtige for dig:
Hvilken slags support kan jeg få?
Graden af support afhænger ofte af abonnementstype – dvs. des dyrere abonnement, des bedre support. De helt billige abonnementer har ofte kun mailsupport, mens dyrere abonnementer også har telefonsupport. Du skal også være opmærksom på, om du kan få support på dansk, hvis du foretrækker det.
Er det brugervenligt?
Hvis du selv skal navigere i dit webhotel, vil du sikkert gerne have den højest mulige grad af brugervenlighed. Nogle webhoteller har deres egen brugergrænseflade, mens en del benytter sig af cPanel, som er en grafisk og brugervenlig grænseflade. Du kan søge efter anmeldelser på nettet, som kan hjælpe dig i beslutningsprocessen.
Er der 1-klik installation af WordPress?
Hvis du skal have en WordPress-hjemmeside på dit webhotel, så skal du tjekke, at de har 1-klik installation af WordPress. Så kan du installere WordPress i løbet af få minutter uden at være teknisk kyndig.
Er der backup, og er den nem at indlæse?
De fleste webhoteller tager en backup af din hjemmeside dagligt – ofte er der backups en måned bagud. Men der er forskel på, hvor nemt det er at indlæse en backup. Hos nogle webhoteller er det blot et tryk på en knap, hos andre kræver det lidt mere teknisk viden.
Indlæsning af backup kan også være afhængig af abonnementstypen, så man skal betale for at få læst en backup ind, hvis man har valgt en meget billig abonnementstype.
Har de styr på sikkerheden?
For din egen hjemmesides vedkommende skal du kigge efter, om du kan tilknytte et SSL-certifikat til webhotellet; et gratis Let’s Encrypt DV-certifikat er fint, du behøver ikke købe et certifikat. Den generelle sikkerhed i forhold til selve webhotellet er også vigtig, og her er større og kendt ofte sikrere. Tjek også gerne Trustpilot.
Hvad med hastigheden?
Her er der flere faktorer, der spiller ind, og en er lokaliteten af servere. Hvis dine brugere er fra Danmark, så vælg et dansk webhotel med servere i Danmark – jo tættere serverne er på dine brugeres placering, jo hurtigere vil din hjemmeside blive indlæst hos dem. Du skal også kigge på båndbredde og hukommelse, og for begge gælder jo højere, jo bedre.
Båndbredde henviser til den mængde data, som du kan sende og modtage i en bestemt periode over en internetforbindelse. Webhotellets hukommelse har betydning for hvor mange brugere, der kan være logget på samtidig, og hvor meget data, der kan lagres midlertidigt for hurtig indlæsning af din side.
Hvad koster det?
De fleste webhoteller opererer med meget billige introtilbud det første år, hvorefter prisen stiger drastisk. Du kan søge på nettet efter prissammenligninger på webhoteller. Og husk så, at det er netop et hotel, så du kan altid skifte, hvis du finder et mere attraktivt tilbud, hvor der er bedre sammenhæng mellem pris og ydelser.
Hvad skal jeg vide om brugernavn og password?
Når du opretter en bruger i WordPress foreslår den dig et password, som består af tal, symboler og bogstaver og er umuligt at huske. Du må gerne lave dit eget password, men undgå at bruge informationer, som er offentligt tilgængelige.
Brug både små og store bogstaver, tal og symboler, når du sammensætter dit password. WordPress skal nok fortælle dig, hvor stærkt dit password er, når du taster det ind.
WordPress opretter automatisk en bruger, der hedder admin, hvis du ikke specifikt vælger et andet brugernavn. Du bør altid vælge et brugernavn, og hvis dit navn fremgår af din hjemmeside, så vælg i stedet navnet på din barndoms kat eller figuren i din yndlingsroman – bare for en sikkerheds skyld.
Og sidst men ikke mindst så skal du huske at holde styr på dine brugernavne og passwords. Du er ilde stedt, hvis du pludselig ikke kan finde brugernavn og password på f.eks. dit webhotel.
Skal jeg undgå domæner med æ, ø og å?
Rent teknisk bliver livet lidt nemmere, hvis du undgår æ, ø og å, når du vælger domæne – især hvis du vil have en mailadresse, der har det samme domænenavn som din hjemmeside.
Den teknik, der ligger bag styring af domænenavne, kan nemlig kun kende bogstaverne a-z, tal og bindestreger.
Derfor blev Punycoder skabt – det er et værktøj, der omformer alle andre tegn end a-z, tal og bindestreger til ASCII-tegn, som består af bogstaver og tal. Et domæne med æ, ø, å, tal eller andre specialtegn kaldes et Internationalized Domain Name (IDN). Har du f.eks. domænet grøn.dk, så vil det rent teknisk blive oversat til xn--grn-1na.dk – du kan selv prøve Punycoder her.
IDN-domæner virker med browsere som Safari, Chrome, Firefox og Edge, men det giver stadig udfordringer, hvis din mailadresse indeholder æ, ø eller å. Mange systemer som f.eks. Google Ads og Google Analytics er heller ikke gearede til til at håndtere disse specialtegn, og du kan også opleve problemer, hvis du vil linke til din hjemmeside fra sociale medier som Facebook og Instagram.
Du kan løse problemet ved at registrere to domæner. Det ene domæne med specialtegn – f.eks. grøn.dk – og et domæne uden – groen.dk. Dit hoveddomæne skal være det uden specialtegn, og det samme skal dine e-mailadresser.
På domænet med specialtegn – grøn.dk – skal du lave en 301-redirect til dit hoveddomæne uden specialtegn; dvs. groen.dk. Så kan du bruge domænet med specialtegn i din visuelle markedsføring, og du får også de bedste betingelser til online markedsføring.
Når du skal erstatte æ, ø og å, så bør du vælge ae i stedet for æ, oe for ø og aa for å, da det er den stavemåde, som Google bruger.
Hvad er SEO, og hvad skal jeg vide?
SEO står for Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Det handler grundlæggende om at opnå synlighed på søgemaskiner som f.eks. Google og Bing, så din hjemmeside bliver eksponeret for endnu flere potentielle kunder.
Hvis du selv vil arbejde med SEO, så skal du plukke de lavthængende frugter først:
- Find ud af hvilke ord, dine besøgende søger efter – på hjemmesiden searchvolume kan du undersøge hvor mange søgninger, der er på ord og fraser hver måned. Det er jo spild af tid at lave indhold, ingen søger efter.
- Brug et søgeord eller en søgeordsfrase pr. side og skriv teksten til din målgruppe – den skal være relevant, informativ og engagerende.
- Brug korte URL’er, som indeholder dine søgeord.
- Brug et SEO-plugin til din hjemmeside og lav titler og metabeskrivelser, der opfordrer potentielle kunder til at klikke på dit link i søgeresultaterne – du kan bruge værktøjet storybase til at lave fængende tekst.
- Tilpas dine billeder, før du uploader dem til hjemmesiden – er dine billeder korrekt skaleret og komprimeret vil din side blive indlæst hurtigere. Husk også at tilføje alt-tags, der beskriver billedet og indeholder dit søgeord.
- Byg links internt mellem dine sider, hvor det er relevant.
- Eksterne links er vigtige. Få andre til at linke til din hjemmeside, men husk det skal være fra pålidelige og relevante kilder.
Har jeg brug for plugins, og hvordan vælger jeg?
Plugins tilføjer ekstra funktioner og løser specifikke opgaver på din hjemmeside, og en veloptimeret, sikker og lovmedholdelig hjemmeside har behov for plugins. Dog skal du være kritisk, når du vælger, og ikke blot installere i flæng.
For mange eller meget tunge plugins kan gøre din hjemmeside langsommere. Plugins kan også udgøre en sikkerhedsrisiko, hvis de ikke bliver opdaterede, så det skal du gøre løbende.
Tænk over følgende, når du vælger plugins:
- Det skal opfylde et konkret og vigtigt behov for din hjemmeside – det kan være et plugin til SEO, back-up, sikkerhed eller administration af cookies.
- Når du installerer et plugin, så kig på dets popularitet, anmeldelser fra andre brugere og datoen for den seneste opdatering. Gå efter populære plugins, som er blevet opdateret for nylig, og tjek om det virker med din version af WordPress.
- Vær opmærksom på, om et plugin løser flere problemer og dermed kan afløse to eller flere plugins.
- Du skal sørge for løbende at opdatere dine plugins, og det gør du via din back-end i WordPress.
- Slet plugins, du ikke bruger – det er ikke nok at gøre dem inaktive. Måske har du testet flere plugins af for at løse en konkret opgave – behold det bedste og husk at slette de andre.
Hvor skal jeg bruge plugins?
Det kommer an på din specifikke side. Har du brug for booking-funktioner eller avancerede søgemuligheder? Særlige funktioner til syns- eller hørehæmmede?
Der findes næsten 60.000 plugins, så du kan helt sikkert finde nogle, der dækker dine behov. Mange plugins findes i en grundlæggende udgave, som er gratis, og så kan du købe sig til mere funktionalitet (premium).
Hvis du vil drive en effektiv og sikker hjemmeside, så er der nogle områder, hvor du sikkert har behov for plugins:
Administration
Plugin’et Admin and Site Enhancements (ASE) kan blandt flere andre ting duplikere sider, beskytte dit password og sende e-mails fra din hjemmeside via smtp – opgaver, som ellers ville varetages af tre forskellige plugins.
Back-up
Selvom du nok har backup på dit webhotel, så er det alligevel en god idé selv at køre backup. Med UpdraftPlus kan du sende backup til en ekstern lokation som Dropbox eller Google Drive dagligt eller f.eks. en gang om ugen. Det foregår helt automatisk, når det er sat op.
Billedoptimering
Selvom du har gjort dit bedste for at optimere dine billeder, inden du har uploadet dem, så kan du komprimere dem endnu et nøk med f.eks. EWWW, som også kan vise dine allerede uploadede jpg-billeder i webp-format. Plugin’et Smush er også et godt bud.
Cookies
Hvis du bruger andre cookies på din hjemmeside end dem, der er nødvendige for at få siden til at fungere, så SKAL du oplyse dine besøgende op det, og du må kun indlæse statistik- og marketing-cookies, når den besøgende har givet lov. Du kan kigge på Complianz eller CookieYes.
Hastighed
Et caching-plugin gør din hjemmeside hurtigere ved at reducere indlæsningstiden af siden. Første gang en besøgende kommer til din hjemmeside, gemmer caching-plugin’et en kopi af siden, som efterfølgende besøgende får vist. Opdaterer du siden, bliver den genindlæst og en ny version caches. Du kan kigge på Comet cache, som er meget nem at sætte op, eller W3 Total Cache.
Kontaktformular
Vil du have en kontaktformular på din hjemmeside, skal du også bruge et plugin. Contact Form 7 er gratis og meget brugt, men kan virke lidt gammeldags. Du kan også prøve WP Forms, der har en mere moderne brugergrænseflade.
SEO
Her kan du få de basale, men vigtige SEO-parametre på plads – f.eks. sidetitler, metabeskrivelser og sitemap. Et af de mest udbredte og brugervenlige plugins er Yoast, men Rankmath er også et godt bud.
Sikkerhed
Når du har en hjemmeside, er der altid en risiko for at blive hacket. Denne risiko kan du minimere med et sikkerhedsplugin, der kan blokere angreb og scanne for sårbarheder. Her er du godt hjulpet med Wordfence. Selvom du installerer et sikkerhedsplugin, så skal du stadig huske at holde temaer, plugins og WordPress opdateret.
Statistik
Ikke alle har behov for et avanceret dataindsamlings- og analyseværktøj, men har du brug for eller interesse i at kigge på data om dine besøgende, så findes der nogle brugervenlige alternativer til Google Analytics – tag f.eks et kig på Burst Statistics.
Husk, at du kan altid google efter vejledninger til at sætte disse plugins op. De findes alle i en gratis version.
Hvorfor og hvor tit skal jeg opdatere min hjemmeside?
Du bør tjekke, om der opdateringer af WordPress, tema og plugins mindst en gang om ugen – der bliver nemlig løbende frigivet opdateringer.
Der findes forskellige typer opdateringer:
Sikkerhed
Sikkerhedsopdateringer indeholder tit rettelser til sikkerhedsbrist og sårbarheder, som er blevet opdaget i tidligere versioner. Dem skal du implementere så hurtigt som muligt, så du reducerer risikoen for at blive hacket, eller at din side går ned.
Kompatibilitet
Når du holder WordPress, tema og plugins opdaterede, sikrer du, at de forbliver kompatible med hinanden, og derved undgår du eventuelle fejl og konflikter, som inkompatibilitet kan føre til. Store opdateringer af WordPress, som ikke er indeholder sikkerhedsopdateringer, kan godt vente nogle dage, så plugin-udviklerne når at opdatere deres plugins.
Ydeevne
Opdateringer kan indeholde optimeringer og rettelser, der gør koden mere effektiv og forbedrer ydeevnen for din hjemmeside.
Nye funktioner
En del opdateringer tilføjer nye funktioner til WordPress, tema og plugins, så du får nye muligheder i forhold til teknik og layout.
Mindre opdateringer, som drejer sig om ydelse og ny funktionalitet, kan godt vente lidt længere.
Det er altid en god idé at tage en frisk back-up, inden du går i gang med opdateringer, så du kan gendanne siden, hvis der skulle opstå problemer.
Hvad skal jeg vide om billeder?
Billeder er en vigtig del af langt de fleste hjemmesider, men også tit en stor synder, når det kommer til hastighed. Mange og store billeder bevirker, at din hjemmeside vil blive indlæst langsommere. Navngivning af billeder og et alt-tag er vigtigt for din SEO.
Billedstørrelse i pixels
Et billedes areal – dvs. længde x højde – bliver målt i pixels. En god tommelfingerregel er, at 1920 pixels i bredden kan dække hele skærmen på næsten alle computere. Har du to kolonner, og billedet kun skal dække den ene kolonne, så kan du dividere med to – dvs. 960 pixels i bredden er passende. Hertil kommer, at mange hjemmesider bliver designet til en bredde på mellem 1000-1400 pixels, så du kan faktisk gå yderligere lidt ned i bredde. Højden på billedet afhænger af dit design.
Billedstørrelse i bytes (KB)
Et billedes tyngde bliver målt i bytes. Oftest bruger vi begreberne kilobytes (KB) eller megabytes (MB). Dine billeder bør som udgangspunkt ikke fylde mere end 150 KB og gerne mindre. Nogle billeder kan komme ned på 100 KB eller derunder, uden det går ud over kvaliteten.
Tilpas dine billeder før upload
For at optimere dine billeder – og dermed din sides hastighed – bør du tilpasse dem, før du lægger dem op i mediebiblioteket. Den nye billedstandard, som skal gøre nettet hurtigere, hedder WebP. Den giver en højere komprimering end jpg-formatet og kan også håndtere transparens som png-formatet.
Til redigering af dine billeder kan du downloade og bruge det gratis billedbehandlingsprogram Gimp. Her kan du tilpasse billedets mål (pixels) og fylde (KB) samt gemme dine billeder i webp-format.
Har du allerede billeder på din hjemmeside i jpg- eller png-format, kan du installere et plugin, der sørger for webp-kompatibilitet – det kan f.eks. være Imagify eller EWWW Image Optimizer. Der findes også online-konverterinsværktøjer som f.eks. Pixelied.com.
Hvis du absolut vil slippe for at tilpasse billeder
Synes du, det er uoverskueligt eller for svært at tilpasse billeder, inden du uploader dem, så findes der et lille trick. Hvis de billeder, du uploader til mediebiblioteket i WordPress er mere end 2560 pixels brede, så skalerer WordPress dem selv ned til 2560 pixels. De vil efter skalering dog ofte være en del tungere, end de behøver at være. Billeder, der er under 2560 pixels i bredden, bliver ikke skaleret.
Navngivning af billeder
Når du tager et billede, så består filnavnet som regel af tegn og tal – det kan f.eks. være: IMG_3344. Ud fra dette filnavn kan ingen se, hvad billedet forestiller, og det er et problem, da Google kun læser tekst. Derfor skal du navngive dine billeder efter motivet. Det er ekstra godt, hvis du også kan få dit søgeord ind i billedets titel. Bruger du det samme billede på to forskellige sider, så skal du navngive dem forskelligt. Det er lidt besværligt, men Google belønner dig.
Alt-tekst på billeder
Google belønner dig især, hvis du udfylder alt-teksten. Alt-tekst betyder alternativ tekst, og det er den tekst, der bliver vist, hvis dit billede af en eller anden grund ikke bliver det – det kan f.eks. være, at brugeren har valgt ikke at få vist billeder. Når Google scanner din hjemmeside, læser den alt-teksten. En god alt-tekst er kort, præcis og beskrivende. Den skal gengive billedet i tekstformat så godt som muligt i den kontekst, billedet indgår. Det er vigtigt, at dit søgeord er en del af alt-teksten.
Hvordan skaber jeg en brugervenlig hjemmeside?
Hvis du vil fastholde dine brugere og konvertere dem til leads eller kunder, så er det vigtigt, at din hjemmeside er brugervenlig. Brugeren skal hurtigt kunne skimme de enkelte sider og nemt finde det, han/hun leder efter. Hvis du arbejder med punkterne nedenfor, så er du godt på vej til en brugervenlig hjemmeside:
Optimér din hjemmeside til mobil
Det afhænger lidt af branche, om en hjemmeside bliver besøgt mest fra mobil eller pc – men du skal under alle omstændigheder sørge for, at din hjemmeside fungerer godt på en mobiltelefon. Teksten skal have en læsbar størrelse og være inden for skærmen, og knapperne må ikke ligge så tæt, at brugeren risikerer at trykke på den forkerte knap.
Lev op til brugernes forventninger
Vi har visse forventninger, når vi besøger en hjemmeside. Logoet sidder oftest i øverste venstre hjørne eller måske midtfor; når vi klikker på det, kommer vi til hovedsiden. Et telefon-ikon betyder, at man kan ringe et nummer op, et lup-ikon angiver en søgefunktion, osv. Følg disse konventioner med mindre, du har en rigtig god grund til ikke at gøre det.
Brug header og footer
Når vi besøger en hjemmeside, ser vi det, der står øverst, og oftest scroller vi ned til bunden. Derfor skal du bruge din header og footer til at guide dine besøgende. Her er branding, menuer, links og kontaktinfo vigtige elementer, men du kan også med fordel inkludere et telefonnummer, en mailadresse eller bede dine brugere kontakte dig via en formular. Du skal have fokus på hele tiden at hjælpe din besøgende videre.
Keep it simple
Det skal være nemt at få overblik over dine sider. Når vi besøger en hjemmeside, så scroller vi hurtigt igennem den for at få et overblik. Deler du dit indhold op i sektioner, så undgår du forvirring og skaber nogle tydelige afsnit.
Skab visuel sammenhæng
Når du har delt dit indhold op i sektioner, så skal du inden for de enkelte sektioner skabe visuel sammenhæng. Det handler om indbyrdes afstand mellem de enkelte elementer i sektionen, og at disse elementer også farve-, form- og stilmæssigt hænger sammen.
Gør din tekst let at læse
Del din tekst op i afsnit med overskrift og under-overskrifter, så den er let at skimme. Har du store mængder tekst, kan du bruge en “Læs mere”-knap eller en folde-ud-funktion, som jeg har gjort her på siden.
Du skal også tænke over tonen i teksten. Skriv tydeligt og letforståeligt, undgå fyldord (ord, der kan skæres fra, uden det går ud over forståelsen) samt slang og fremmedord. Henvend dig gerne direkte til dine besøgende med du/I og undgå passivt sprog – i stedet for at skrive “Varen leveres i løbet af 2 dage”, så skriv “Vi leverer din vare i løbet af 2 dage”.
Husk tydelige Call-2-Actions
Call-2-Actions – CTA – kan være bannere, knapper, grafisk materiale eller tekst, som skal få dine besøgende til at udføre en ønsket handling. Det kan være at ringe til dig, udfylde en formular eller købe en vare.
En god CTA er tydelig, så den besøgende ikke bliver i tvivl om, hvad du vil have ham/hende til at gøre. Samtidig skal det også være en realistisk handling – den skal hænge naturligt sammen med det, den besøgende har læst på siden. Sørg for, at din CTA skiller sig ud, så øjet fanger den – f.eks. en knap med en kontrastfarve.