SALGSMATERIALE

Dine salgsmaterialer skal være i orden

Du har sikkert en holdning til, hvordan dine salgsmaterialer skal se ud. Måske har du endda en designguide, som kan guide designet.

VITALkommunikation sørger for den grafiske opsætning i henhold til din designguide/-stil. Ønsker du et helt nyt grafisk udtryk, kan vi også udarbejde det til dig. Du kan også få hjælp til teksterne samt tryk af den færdige opsætning. Kort sagt får du hjælp til hele processen fra idé til færdigt produkt af bl.a. følgende materialer:

  • Annoncer
  • Brochurer
  • Flyers
  • Postkort
  • Posters
  • Roll-ups
  • Produktblade
  • Referencer
  • Etc.
Mockup af trifold for dyrlæge

Trifolds til dyrlæge; til klienter og henvisende dyrlæger

salgsmateriale brochure 01

Er dit salgsmateriale opdateret?

Følg med tiden og virksomhedens udvikling

I princippet er det kun fantasien, der sætter grænser for hvordan, dit salgsmateriale skal se ud. Men det er vigtigt, at det til enhver tid afspejler din virksomhed lige nu, og det udbud af produkter og/eller serviceydelser, du tilbyder dine kunder.

Dit salgsmateriale skal også ramme din målgruppe. Hvis du sælger f.eks. terapeutydelser til stressede mennesker, så skal dit salgsmateriale være overskueligt og hos modtageren vække tillid til dig som behandler. Sælger du teknologiske løsninger, må det gerne være minimalistisk og enkelt for at signalere troværdighed og gennemskuelighed.

Få hjælp til dit salgsmateriale

Jo, den trykte brochure er stadig relevant

Selvom de digitale medier har ændret hvordan, vi modtager og interagerer med information og mange markedsføringsaktiviteter er flyttet online, så har den fysiske, trykte brochure stadig en vigtig rolle at spille.

Når du får en brochure i hånden, så kalder den på din opmærksomhed på en helt anden måde, end hvis du scroller forbi en digital annonce i et feed. Det er den unikke kombination af det taktile, det visuelle og selve indholdet, som gør brochuren til målrettet markedsføring til din målgruppe med dig som tydelig afsender.

Hør fra en kunde

ikon citationstegn

Vi er en Fintech virksomhed, som primært beskæftiger os med Embedded Finance, hvilket betyder, at det kan være ekstremt svært at lave noget overskueligt og letforståeligt salgsmateriale, som samtidig ser lækkert og iøjnefaldende ud.

Yth løste opgaven til perfektion, og vi har allerede fået meget positiv respons og mange kundemøder i kalenderen.

Christian Ahrensborg
Chief Sales Officer i Valens Pay

6 gode grunde til at vælge en trykt brochure

Den taktile og fysiske oplevelse
Når folk får en brochure i hånden, får de også en fysisk oplevelse. En trykt brochure kan give en taktil fornemmelse, som digitale medier ikke kan matche. At bladre igennem brochuren, føle papiret mod huden – glat som silke eller måske mere ru. En fysisk brochure eller flyer med tekst, billeder og grafik skaber en oplevelse, der nemmere hæfter sig i bevidstheden, end den annonce, du scroller forbi på Facebook.


Den vigtige branding
En veludført trykt brochure kan signalere professionalisme og opbygge tillid til dit brand eller din virksomhed. Kvaliteten af tryk, design og papirvalg kan afspejle din virksomheds værdier og omdømme på en måde, som digitale medier ikke formår.

Fastholdelse af opmærksomheden
Den trykte brochure er bedre til at fastholde din læsers opmærksomhed længere end digitale medier, hvor information hurtigt kan blive glemt eller overset i en konstant strøm af nyheder og notifikationer. Når folk modtager en trykt brochure, er der større sandsynlighed for, at de læser den grundigt og engagerer sig i indholdet. Nogle gemmer den endda og læser den flere gange.


Styrket samarbejde

Du kan også omtale din virksomheds gode samarbejdspartnere i brochuren, hvis det er relevant. De vil blive glade for at blive nævnt, og det styrker jeres relation. Det vil også øge interessen hos din målgruppe, når du viser, at du samarbejder med andre for at hjælpe dem.

Tryk behøver ikke være dyrt
Mange tror, at det er dyrt at få trykt en brochure, men med ny teknologi og digitalprint er det billigere, end du måske tror. Prisen afhænger især af den valgte papirtype, om der skal tryk på begge sider, og hvordan brochuren færdiggøres – det kan være med en vandskyende lak, at den bukkes, hæftes eller dekoreres med f.eks. guldfolie.


Fri for digital teknologi

En trykt brochure kræver ingen internetforbindelse eller teknologi for at blive læst. Du kan placere den strategisk i relevante miljøer, dele den ud på messer, i butikker og offentlige steder eller omdele den. Den er tilgængelig for alle, uanset deres teknologiske færdigheder eller adgang til digitale enheder.

Sådan planlægger du en brochure

Hvis du følger nedenstående trin, så kan du skabe en professionel og effektiv brochure, som kommunikerer dit budskab klart og appellerer til din målgruppe.

Det første, du skal gøre, er at fastlægge målgruppen for din brochure. Hvem er det, du vil nå med dit budskab? En velbeskrevet målgruppe hjælper med at skræddersy budskabet og designelementerne, så de appellerer til modtageren. Det gør det også nemmere at træffe de rigtig valg i de næste trin.

Du har sikkert allerede gjort dig tanker om, hvad du vil kommunikere. Men nu skal du beslutte, hvordan du vil gøre det. Skal din brochure informere, overbevise, reklamere eller uddanne? Klare og præcise budskaber er afgørende for, at din kommunikation bliver effektiv.

Lav en liste over den information, du skal have med – det kan være en introduktion, hovedbudskaber, detaljerede beskrivelser, citater, priser, kontaktoplysninger, biografi, call-to-actions, etc. Del gerne din information op i sektioner, så du har en idé om, hvordan indholdet skal struktureres.

Nu skal du vælge brochurens format – det kan være med en fold på midten (bifold) eller tre fløje (trifold), eller måske har du brug for flere sider, som skal hæftes i midten. Skal du udlevere brochuren på en messe, skal den måske kunne stikkes i lommen. Vil du husstandsomdele den, skal den måske være større, så den fanger opmærksomheden bedre.

Overvej hvordan du vil organisere informationen, så brochuren bliver visuelt tiltalende, informations-flowet logisk og let at læse. Her kan du bruge skitser og skabeloner til at planlægge, hvor du vil placere hvert element. Sørg for, at dit udkast er konsistent med din virksomheds branding.

Når du skriver teksten, skal du bruge et sprog, der passer til målgruppen. Er målgruppen fagfælleeksperter, må du gerne bruge fagudtryk, men budskabet skal stadig fremstå klart og præcist.

Når du har skrevet teksterne, så redigér dem grundigt igennem, så du får luget sproglige fejl og eventuelle uklare budskaber ud. Få gerne en person fra målgruppen til at læse korrektur – det kan være svært at se sine egne ”tyrkfejl” og indforståede formuleringer.

En god brochure er oftest visuel og består af grafiske elementer og/eller billeder, som hjælper med at tiltrække opmærksomhed og gøre budskabet mere mindeværdigt. Billeder og grafik skal være relevante og af god kvalitet. Vær især opmærksom på, at opløsningen er høj nok.

Og husk på, at tekst – især overskrifter – også er en del af det grafiske udtryk. Den font, du vælger, har stor betydning for den færdige brochure.

Et stykke papir er ikke bare et stykke papir. Papir kommer i uendelig mange kvaliteter og tykkelser.

Papir kan være glittet eller uglittet. Glitte papir har en blank eller mat finish, som fremhæver farver og billeder, mens uglittet papir har en mere naturlig og tekstureret overflade.

Du skal også forholde dig til papirvægt, som angives i gram pr. kvadratmeter. Kopipapir er typisk 80-90 g, mens en brochure trykkes på kraftigere papir. Afhængigt af hvilket udtryk, du ønsker, kan du gå efter en vægt på mellem 180-300 g.

Endelig er der færdiggørelsen af brochuren – om den skal falses, så den kan foldes; skal den have en lak, der gør den vandskyende, eller noget helt tredje. Mulighederne er mange, men husk altid at være tro mod dit brand.

Beslut, hvordan du vil distribuere din flotte, nye brochure. Vil du uddele den på en messe? Skal den stå på steder, hvor målgruppen kommer forbi? Skal du bruge den i undervisningsøjemed? Skal den husstandsomdeles, så den når bredt ud?

Hav også in mente, at fysiske brochurer kan markedsføres via digitale medier.

Har du mulighed for at indsamle feedback fra modtagerne, så får du en god indsigt i, om du har ramt målgruppen med din brochure – hvordan den er blevet modtaget og forstået. Du kan spørge modtagerne mundtligt eller via et (online)spørgeskema.

Du kan bruge evalueringerne til at rette brochuren til, hvis du skal have den genoptrykt.

VITALkommunikation støtter dig gerne i processen og hjælper med de opgaver, du ikke selv ønsker at tage hånd om.

Ja tak, jeg vil gerne have hjælp til en brochure
Brochure om aktiv hverdag
Trifold brochure Karens Rygklinik.jpg

Udvalgte referencer

Få hjælp til din brochure

Har du brug for en brochure eller flyer, så kan VITALkommunikation hjælpe dig med idégenerering, tekst, layout, opsætning og tryk.

Ring på 22 72 72 09 eller skriv en mail og fortæl mere om dit projekt.

Det er gratis at spørge.

Send en mail